این همه سر و صدا به خاطر چیست؟

سسسسس-1-01

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

سری مقالات بلاکچین و ارزهای دیجیتال- بخش اول

 

شما در طول روز (شاید) مداوم از طریق اخبار, شبکه های اجتماعی و یا حتی در کوچه و خیابان در مورد بلاکچین (زنجیره بلوکی) و حتی ارزهای دیجتال میشنوید. حجم قابل توجهی از روزنامه ها و مجلات هم به طور اختصاصی این اخبار و رشد ارزهای دیجیتال را پوشش میدهند که البته تشخیص حرف درست از غلط یا بعبارتی شایعه پراکنی و ترویج خرافات هم در بین آنها دیده میشود. مثلا برخی با تیترها و مطالب اغوا کننده سعی در فروش بیشتر روزنامه و مجله خود دارند و بازار هدف آنها افراد ساده ای هستند که با هزار زحمت پس اندازی را دست و پا کردند و با عنواین آنها به راحتی همان سرمایه ناچیز را هم از دست میدهند. البته در این مقاله قصد نداریم به آن موضوع بپردازیم بلکه بیشتر در مورد بلاکچین و ارزهای دیجیتال صحبت خواهیم کرد.

پروفایلهای زیادی ازافراد مختلف در سرتاسر اینترنت وجود دارد که در زمینه بلاکچین پیشرو هستند, حتی بازار دست آنهاست, میلیونرهای بیت کوینی و افرادی که فقط از ارزهای دیجیتال استفاده میکنند. اگر در مورد بلاکچین و ارزهای دیجیتال چیزی نمیدانید, نگران نباشید, در این سری از مقالات تلاش میکنم که شما را با این مفاهیم آشنا کنم. اعتقادات و نظرات زیاد, متفاوتی در مورد بلاکچین و ارزهای دیجیتال هر روز مطرح میشود و حتی برخی از آنها معتقدند که بلاکچین دنیا را تغییر خواهد داد (که البته حرف اشتباهی هم نیست!). واقعا در این همه اخبار, کدام درست است؟ به قول معروف اینجا چه خبر شده و این همه سر و صدا برای چیست؟ آیا چیزی را از دست دادید و اگر بله, چطور باید سوار بر این موج شوید که از قافله عقب نمانید؟

[/vc_column_text][vc_single_image image=”5501″ img_size=”large” alignment=”center”][vc_column_text]

عادلانه خواهد بود اگر بگوییم که گذشته بیت کوین برای عموم مردم زیاد در دسترس و خوانا نیست. یک شخص یا گروه ناشناسی از افراد با نام “ساتوشی ناکاموتو” در اکتبر سال 2008 یک مقاله منتشر کرد که در آن به انتقال نقطه به نقطه (peer-to-peer) سیستم مالی الکترونیکی پرداخته بود. در واقع از بلاکچین بعنوان ابزاری برای انتقال دیجیتالی(الکترونیکی) پول بدون در وسط بودن واسط استفاده میکرد. سیستمی که در آن انتقال وجه بین شخصی در یک نقطه A دنیا به شخصی دیگر در نقطه B, بدون نیاز به رفتن به بانک و یا روشهای سنتی مرسوم, به راحتی و امنیت بالا امکانپذیر بود. این مقاله به مقاله بیت کوین معروف شد چراکه ارز معرفی شده در آن موقع فقط بیت کوین بود. در حال حاضر بیشتر از 1200 ارز دیجیتال در دنیا وجود دارد که هر کدام هدف مشخصی را دنبال میکنند. هرچند باید دانست که بیت کوین بعلت قدمت و شهرت خود, کماکان بیشترین قیمت و بیشترین میزان خرید و فروش را دارد.

اندکی بعد از انتشار آن مقاله, اخبار آن در سرتاسر دنیا شروع به پیچیدن کرد. صحبت از اهمیت بیت کوین بود و این اهمیت, با نمودار قیمتهای رو به رشد مقایسه میشد و مردم را درباره بیت کوین و به طور کلی, ارزهای دیجیتال با شک و تردید و یا هیجان مواجه میکرد. بلاکچین که اسم تکنولوژی بود که همراه با بیت کوین, زیر ساخت و پایه ارزهای دیجیتال را شکل میدادند حالا در کانون توجهات قرار داشت. به خاطر همین حضور همزمان این دو اسم (بلاکچین و بیت کوین) در کنار یکدیگر هست که خیلی از افراد فکر میکنند بیت کوین همان بلاکچین است و برعکس. بلاکچین یک پلتفرم است, یک قابلیت و یک بستر است که بیت کوین بر اساس همین قابلیتها بوجود آمده است, حال آنکه, بیت کوین یک ارز دیجیتال است که از قدرت بلاکچین استفاده میکند.

[/vc_column_text][vc_column_text]

بلاک چین چیست؟

بلاکچین در واقع یک دفتر, لست توزیع شده است که هر کسی که در آن بلاکچین خاص فعالیت میکند به طور خودمختار به آن دسترسی دارد. بعبارت ساده تر, بلاکچین مانند یک دفتر است که هر کسی به آن دسترسی دارد. هر شخص یک کپی از آن دفتر را در اختیار دارد و مسولیت به روز رسانی آن را بر عهده دارد. در مقالات بعدی که در مورد نحوه ذخیره سازی اطلاعات در یک بلاکچین صحبت میکنیم, به یاد داشته باشید که بلاکچین مانند یک دفتراست که افرادی که به آن دسترسی دارند, مسولیت به روز رسانی آن را نیز برعهده داردند. هرچند, این بیان ساده فقط جهت آشنایی شما با این موضوع است و در مقالات آینده بحث را کمی تخصصی تر خواهیم کرد.

همانطور که گفتیم, هر شخصی که با اختیار خودش در سازوکار یک بلاکچین سهیم میشود, این خود مختاری را دارد که هروقت خواست به آن دسترسی داشته باشد. بعضی از اشخاص از این قدرت استفاده میکنند و بلاکچین را روی کامپیوتر شخصی خود دانلود (حتی نصب) میکنند و نقشی را در حفظ و نگهداری بلاکچین, اینگونه بازی میکنند. هنگامیکه بلاکچین روی کامپیوتر شما دانلود شد, شما یک “نوود (Node)” شبکه به حساب میایید و در اصل شما یک کپی از بلاکچین و نوود خواهید شد. این نسخه از بلاکچین به طور پیوسته و فعال در حال بروز رسانی و به روز شدن توسط سایر نوودهاست. این نسخه به صورت اشتراکی حفظ و به روز رسانی میشود. خوبی این موضوع در این هست که یک نهاد مرکزی در وسط نیست که برای آن تعیین تکلیف کند. ویرایشهایی که به بلاکچین میشوند فقط در چهارچوب سازوکاری کلی بلاکچین انجام میشود که بین نوودهای شبکه یکسان است. در بلاکچین فقط قابلیت اضافه شدن وجود دارد و پاک کردن تقریبا بی معناست. این موضوع را در مقاله ای تحت عنوان “آناتومی یک بلاک” به طور کلی بررسی میکنیم. هنگامیکه سازوکار یک بلاک از بلاکچین به پایان رسید, یک بلاک جدید به زنجیره بلاکها اضافه میشود و در نتیجه, تمام شرکت کنندگان و اعضای آن بلاکچین, با این تغییرات موافقت میکنند. تا ماه آپریل سال 2019 تنها برای بیت کوین بیش از 10 هزار نوود فعال وجود دارد که این آما بر اساس گزارش سایت Bitnode.com منتشر شده است.

اطلاعات موجود در یک بلاکچین بوسیله مکانیزمها و الگوریتمهای رمزنگاری مانند تولید هش (Hash) و هگزادسیمال (Hexadecimal) امن و محفوظ میشوند. هگزادسیمال شمارش اعداد در دستگاه 16 تایی است که از 0 تا 9 آن, اعداد عادی و از 10 تا 16, حروف A تا F انگلیسی بزرگ هستند. بعنوان مثال یک عدد هگزادسیمال مانند BF35, معادل عدد 48949 در دستگاه 10 تایی است. دستگاه 10 تایی همان واحد شمارش عادی است. قرار دادن اطلاعات در هشهای هگزادسیمال این اجازه را به ما میدهد که حجم زیادی از اطلاعات را به راحتی در یک قالب سازگار, رمزنگاری کنیم. همچنین, این قابلیت این امکان را میدهد که اطلاعاتی که در بلاکچین ساخته میشوند را در یک قالب سازگار و با یک طول ثابت نوشته و امن کنیم. همانطور که بلاکچین رشد میکند و بزرگ میشود,تعداد کاراکترهای هش آن ثابت میمانند, ولی خود کاراکترها عوض میشوند. این بخشی از قوانین بلاکچین است که آن را امن میسازد و هر تغییری در بلاکچین, منجر به تغییر در نتیجه نهایی هش میشود و (ما) کاربران را از تغییرات بلاکچین آگاه میسازد.

 

از جمله کابردهای شایع بلاکچین این روزها میتوان به موارد زیر اشاره کرد: اطلاعات هویتی کاربران میتواند در بلاکچین ذخیره شوند, بانکها میتوانند بر اساس بلاکچین کار کنند, حق کپی رایت میتواند در یک فضای شفاف صادر شود. بلاکچین طوری تعریف و ساخته شده است که هر کسی که یک کامپیوتر/موبایل داشته باشید و حتی غیر متمرکز باشد میتواند به آن دسترسی داشته باشد. همچنین در بلاکچین یک نهاد تصمیم گیرنده وجود ندارد و این یکی از زیباییهای آن است. اگر در مورد غیر متمرکز و نهاد تصمیم گیرنده برای شما سوال پیش آمده است نگران نباشید, در مقالات بعدی در مورد آنها مفصل صحبت خواهیم کرد. یک مشکل در مورد اینکه یک نهاد نظارتی وجود ندارد و دربهای آن به روی همگان باز است, این است که باید با دقت به افراد انگیزده داده شود که نه تنها تشویق به حضور و مشارکت در بلاکچین (شما) کنند, بلکه طوری فعالیت کنند که به ضرر سایر کاربران عضو بلاکچین نشود.

[/vc_column_text][vc_single_image image=”5502″ img_size=”large” alignment=”center”][vc_column_text]

نفوذ و تاثیر بر سیستم اقتصادی

ارز دیجیتال را میتوان راهی برای تبادل پول بدون دغدغه های روزمره بین 2 یا چند نفر, شرکت یا هرچیز دیگه ای دانست. حتی بدون در نظر گرفتن هزینه تبدیل ارزها به یکدیگر که این هم یکی از مزایای زیبای ارزهای دیجیتال است. هیجاناتی که ما در سراسر ارزهای دیجیتال دیده ایم از توان بالقوه آنها برای ایجاد مبادلات ساده تر از یک نهاد به هر سازمانی دیگر است. بعبارتی دیگر, تا زمانیکه طرفین معامله به اینترنت دسترسی دارند تقریبا میتوانند هر چیزی را از هرجای دنیا داد و ستد کنند.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

خبرنامه دنیای تراشه

با عضو شدن در خبرنامه چیپست، به ما اجازه می دهید تا در هنگام رویدادهای مهم، به سرعت شما را در جریان بگذاریم :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.