بترس و بمیر یا ادامه بده

house of ashes header

بترس و بمیر یا ادامه بده

نقد و بررسی بازی House Of Ashes

house of ashes

بلاخره نسخه سوم مجموعه Dark pictures، بازی House Of Ashes، بعد از وقفه نسبتا طولانی نسبت به Little Hope عرضه شد. با نقد و بررسی این بازی با چیپست همراه باشید.

اگر از طرفداران سرسخت بازی‌های ترسناک یا داستان‌محور باشید، حتما سری بازی‌های Dark Pictures که تاکنون سه نسخه از آن عرضه شده است را بازی کرده‌اید. نسخه اول این فرنچایز ترسناک ساخته Suppermassive Games، با عنوان Man of Medan عرضه شد. نسخه دوم Little Hope نام داشت و حالا شاهد عرضه نسخه سوم، House of Ashes هستیم

استودیو Supermassive Games همان استودیوی خلاقی است که Until Dawn را ساخت. انتظارات برای هشت‌گانه جدید این استودیو (Dark pictures) بسیار بالا بود. متاسفانه دو نسخه اول این سری بازی‌های چندان خوبی نبودند و اکثر طرفداران را تا مرز ناامیدی برای این مجموعه پیش بردند. از دلایل اصلی آن هم داستان‌های آبکی و شخصیت‌‌پردازی‌های ضعیف بود. اما House of Ashes در چه وضعیتی قرار دارد؟ آیا این نسخه شروعی بر بازی‌های خوب این مجموعه است؟

house of ashes2

داستان House of Ashes شما را ابتدا به ۲۰۳۳ سال قبل از میلاد و به امپراطوری آکاد می‌برد؛ حکومتی که پادشاهش ادعای خدایی می‌کند. پادشاه آکاد حتی خدای ارشد را هم زیر سوال می‌برد و با هم‌پیمانان معتقدش قطع ارتباط می‌کند. چنین اعمالی باعث خشم الهه سامرین‌ها شده و به گوتین‌ها دستور حمله و تخریب امپراطوری آکادها را می‌دهد. بعد از اتفاقاتی بعد از سقوط آکادها، قلعه پادشاهی آن‌ها به دستان Pazuzu می ‌افتد. پازوزو پادشاه شیاطین بوده و باعث به وجود آمدن هیولاهایی در گوشه کنار این قلعه می‌شود.

 

به سال ۲۰۰۳ میرویم. جایی که آمریکایی‌ها نشانه‌‌هایی از وجود یک سلاح کشتار دسته‌جمعی ساخته شده به دست صدام حسین را کشف کرده‌اند. جست و جوی سربازان آمریکایی، آن‌ها را به قلعه سامرین‌ها می‌رساند و حالا باید با هیولاهای ساکن آن مبارزه کنند. هیولاهایی که به نظر هیچ راه حتمی‌ای برای مرگشان وجود ندارد و به نظر می‌رسد تنها راه چاره این سربازان فرار خواهد بود.

 

فضای داستان بازی یعنی مبارزه سربازان با یک یا چند موجود عجیب‌الخلقه شاید چیز جدیدی نباشد، اما برای Dark Pictures یک نوآوری به نظر می‌رسد. جنگ آمریکا و عراق فضای بسیار متفاوتی با کشتی روح زده و جادوگری دارد و قابل درک‌تر نیز هست. اما چیزی که اهمیت زیادی دارد حس ترس در بازی است؛ House of Ashes از این نظر تا چه حد موفق عمل کرده است؟

بیشتر سعی شده حس ترس به صورت Jump Scare به شما القا نشود و آن‌چیز که شما را می‌ترساند محیط بازی باشد. راهروهای تنگ، فضای بسته، تاریکی و صداهای عجیب چیزهایی است که شما را در ابتدا بسیار خواهد ترساند؛ اما به مرور هیچ ترسی در بازی حس نخواهید کرد. دلیل آن هم دو چیز است: اول آن که هیولاهای بازی خیلی زود برای شما عرض اندام کرده و ترس از ناشناخته در بازی خیلی زود از بین می‌رود. دوم آنکه گشت و گذار در قلعه تسخیرشده بازی، هیچ خطری برای شما ندارد و هیچگاه، هیولاها در حال جست وجو به شما حمله‌ور نمی‌شوند. تنها جایی که ممکن است در معرض مرگ قرار بگیرید QTEها هستند!

 

خوشبختانه QTEها به خوبی طراحی شده‌اند و هیجان و ترس بیشتری را نسبت به دو نسخه قبل برای شما همراه خواهند داشت. قبل از آن که وارد یک QTE شوید، بازی شما را مطلع کرده و می‌‌توانید از زندگی کاراکتر خود با چشمان بازتری حفاظت کنید. شکست در QTEها می‌تواند منجر به مرگ فوری یک شخصیت یا اتفاقات نابه‌هنجار دیگری شود. این که شکست در یک دکمه‌زنی دقیقا چه عوارضی برای شما خواهد داشت از قبل از آن مشخص نیست؛ همین هم موجب نگرانی و استرس شما می‌شود.

house of ashes 3

چه چیز باعث می‌شود که تلاش کنید یک شخصیت داستانی زنده بماند؟ میزان علاقه شما به آن شخصیت یکی از مهم‌ترین فاکتورها در این زمینه است. در مورد House of Ashes باید بگویم هیچ کاراکتری از ابتدا زننده و تنفربرانگیز نیست اما شخصیتی که وجودش برایتان خیلی مهم باشد هم به سختی پیدا می‌شود. البته شما با انتخاب‌هایتان می‌توانید از همین شخصیت‌ها، فردی بسیار شیطان‌صفت یا دلنشین بسازید. در واقع این شما هستید که تا حد زیادی در شخصیت‌پردازی آن‌ها دخیل خواهید بود.

 

بازی ۵ شخصیت قابل بازی دارد که داستان از دید آن‌ها روایت می‌شود. هر کدام از این شخصیت‌ها ارتباط دوستی یا صمیمانه‌تری با یکدیگر دارند و برخی هم روابط پیچیده‌تری دارند. اریک و ریچل قبلا با یکدیگر ازدواج کرده و جدا شده‌اند؛ حال اریک به دنبال بازگشت به رابطه در خلال این ماموریت است. به جز رابطه این دو که بارها نمونه‌های مشابهش را دیده‌ایم، بقیه کاراکترها روابط قابل درک‌تری دارند.

سیستم مکالمات و انتخاب‌های بازی همچنان بدون تغییر در بازی وجود دارد. یکی از ایرادات این سیستم مبهم بودن نتیجه انتخاب‌ها است. در واقع شما بسیاری از اوقات اصلا نمی‌دانید این دو گزینه دقیقا چه تفاوتی دارند و منظورتان از گفتن آن‌ها چه خواهد بود! همچنین هر شخصیت یکسری ویژگی‌ها دارد که شما برای رسیدن به بهترین نتایج، باید بر اساس آن‌ها انتخاب کنید. این ویژگی‌ها نیز در انتخاب‌ها کمکی به شما نمی‌کند و در نهایت باید هر گزینه‌ای را که فکر می‌کنید مناسب‌تر است انتخاب کنید.

 

در نهایت باید بگویم بازی Dark Pictures Anthology: House of Ashes بهترین نسخه این مجموعه تا به حال به شمار می‌رود. Supermassive Games با این بازی در جهت درستی قدم برداشته و ما را به آینده این مجموعه امیدوار می‌کند. با وجود ضعف‌های غیرقابل انکار، بازی در نهایت طرفداران Survival Horror را راضی می‌کند.

 

خبرنامه دنیای تراشه

با عضو شدن در خبرنامه چیپست، به ما اجازه می دهید تا در هنگام رویدادهای مهم، به سرعت شما را در جریان بگذاریم :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.