فناوری‌های جام جهانی 2022 قطر

جام جهانی 2022 قطر

جام جهانی 2022 قطر – از سیستم تشخیص آفساید نیمه خودکار تا دستشویی‌های هوشمند

جام جهانی 2022 قطر
فناوری های جام جهانی 2022 قطر

قطر امسال میزبان جام جهانی است و برای یک ماه بازی‌های تیم‌های مختلف حاضر در این جام را به بهترین شکل به نمایش می‌گذارد. با توجه به اینکه اکثر ورزشگاه‌ها و مراکز واقع در قطر به تازگی ساخته شده‌اند بنابراین فناوری‌ها و تکنولوژی‌های جدیدی در ساخت آنها به کار گرفته شده است.

از سیستم تشخیص آفساید نیمه خودکار تا دستشویی‌های هوشمند

یکی از مهمترین تکنولوژی‌های استفاده شده در جام جهانی 2022 قطر قابلیت جداسازی قطعات ورزشگاه بعد از پایان رقابت‌ها است. یعنی به راحتی می‌توان مثل قطعات اسباب بازی‌های قدیمی خانه سازی آن‌ها را از هم جدا کرد.

فناوری تشخیص آفساید نیمه خودکار

این فناوری به تکنولوژی خط دروازه شباهت بسیاری دارد با این تفاوت که به جای ردیابی خط ثابت دروازه به صورت مداوم بازیکنان را دنبال می‌کند. این سیستم با کمک هوش مصنوعی به داوران بازی اجازه می‌دهد تا در سریع‌ترین زمان ممکن آفسایدها را تشخیص دهند.

آفساید نیمه خودکار
آفساید نیمه خودکار در جام جهانی 2022

این فناوری اندام‌های تمام بازیکنان را ردیابی می‌کند و در صورت قرارگیری در موقعیت آفساید به سرعت این اتفاق را به اطلاع کمک‌ داور ویدیویی (VAR) می‌رساند. ورزشگاه‌های قطر در زیر سقف‌های خود دوربین‌هایی دارند که در هر ثانیه 50‌بار اطلاعات مربوط به 29‌نقطه از بدن هر بازیکن را جمع‌آوری می‌کند.

فناوری تشخصی آفساید نیمه خودکار برای اولین بار به صورت آزمایشی در جام اعراب امتحان شد و موفق عمل کرد. از این سیستم همینطور می‌توان در تشخیص سایر رخدادهای بازی هم کمک گرفت.

توپ متصل به شبکه

الرحله نام توپ رسمی جام جهانی قطر است که داخل خود یک حسگر کروی شکل دارد که 500 بار در هر ثانیه اطلاعات بازی را به اتاق ویدیویی ارسال می‌کند.

توپ جام جهانی 2022 قطر
توپ جام جهانی 2022

این حسگر کروی شکل به کمک سیستم تعلیقی که توسط شرکت آدیداس ساخته شده است در مرکز توپ قرار گرفته است. انرژی این حسگر هم توسط یک باتری قابل شارژ تأمین می‌شود. آدیداس مدعی است که عمر باتری این حسگر در حالت فعال به 6 ساعت و در حالت آماده‌به‌کار به 18 روز می‌رسد.

الرحله به معنای سفر است و با توجه به پوشش پلی‌ اورتان با بافت‌های مایکرو و ماکرو و بدنه بیرونی 20 تکه این توپ، می‌توان از آن به عنوان سریعترین توپ ادوار جام جهانی اشاره کرد.

سیستم‌های خنک کننده

با توجه به تعویق بازی‌های جام جهانی از تابستان به اواخر پاییز به دلیل گرمای قطر، اما هم چنان میانگین دمای هوا در قطر در حدود 21 تا 26 درجه سیلسیوس است.

سیستم های خنک کننده ورزشگاه ها
Undated photo of air conditioning or cooling system, in Al Janoub stadium, in Qatar, where will be played some of the FIFA World Cup Qatar 2022 games. World Cup’s Stadiums – Doha, Qatar – 15 Nov 2022,Image: 737632420, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: no

این سیستم خنک‌کننده علاوه بر خنک کردن هوای بیرون ورزشگاه‌ها و انتقال آن به داخل استادیوم‌ها عمل تصفیه هوا را هم انجام می‌دهند.

عبدالعزیز عبدالقانی، استاد دانشگاه قطر که بیش از یک دهه روی این سیستم کار کرده است می‌گوید:

ما فقط هوا را خنک نمی‌کنیم، بلکه آن را نیز پاکیزه می‌کنیم. بنابراین برای کسانی که حساسیت تنفسی دارند، داخل ورزشگاه‌های ما دچار مشکل نمی‌شوند. ما تمیزترین و خالص‌ترین هوای ممکن را فراهم می‌کنیم.

ورزشگاه‌های پورتابل با قابلیت جداسازی

برای اولین بار در تاریخ ادوار جام جهانی، یک ورزشگاه در قطر از 974 کانتینر باربری بازیافتی از جنس فولاد ضد زنگ ساخته شده است که پس از پایان رقابت ها از هم جدا خواهند شد. شرکت معماری اسپانیایی Fenwick Iribarren اولین الهامات خود را از قطعات لگو گرفته‌اند.

ورزشگاه 974 قطر
ورزشگاه 974 قطر

این بنا به نحوی ساخته شده است که می‌توان آن را جدا کرد و دوباره در محل دیگری احداث کرد. ورزشگاه 974 قرار است میزبان هفت بازی در این رقابت‌ها باشد که شش بازی در دور گروهی و یک بازی در دور حذفی در این ورزشگاه برگزار خواهد شد.

اتاق‌هایی در دل ورزشگاه ها

مسئولان قطری با همکاری فیفا اتاق‌هایی در دل ورزشگاه‌ها فراهم کرده‌اند تا تجربه جدیدتری در مشاهده بازی را برای دوستداران فوتبال ایجاد کنند.

اتاق در دل ورزشگاه
اتاق های مخصوص افراد اوتیسم در ورزشگاه ها

این اتاق‌ها مخصوص افراد دارای اوتیسم و اختلالات عصبی هستند که نمی‌توانند فضای شلوغ سکوها را تحمل کنند. این اتاق‌ها دارای تجهیزات مختلفی از جمله فیبرهای اپتیکی، چراغ‌های LED، نورافکن‌های تعاملی، هدفون‌های حذف نویز و اسباب بازی‌های ضد استرس هستند.

فناوری شارژ گوشی با انرژی خورشیدی

در محوطه و اطراف ورزشگاه‌های قطری دستگاه‌هایی با نام ElPalm تعبیه شده‌اند که به درختان نخل شباهت دارند. این سایه‌بان‌ها از نور خورشید برق تولید می‌کنند و به مسافران اجازه می‌دهند تا گوشی‌ها و وسایل الکتریکی خود را با استفاده از سیم و یا بدون سیم شارژ کنند.

دستگاه شارژ خورشیدی در جام جهانی 2022

دستگاه شارژ خورشیدی در قطر

این دستگاه‌ها در طول شب علاوه بر نمایش تبلیغات، سیستم خنک‌کاری از طریق مه‌پاشی دارند. همچنین دارای دوربین‌های نظارتی و بلندگو هم هستند.

دستشویی‌های هوشمند در جام جهانی 2022

قطر مدعی است که تمام ورزشگاه‌های جام جهانی دارای دستشویی‌های هوشمند هستند تا به این طریق به صرفه‌جویی در مصرف آب کمک کنند. در دستشویی‌های مردانه توالت‌هایی برای ادرار قرار داده شده که از آب استفاده نمی‌کنند در عوض ادرار را با ماده‌ای بر پایه نفت از بین می‌برند.

دستشویی های هوشمند در جام جهانی قطر
دستشویی‌های هوشمند در جام جهانی قطر

با توجه به قرار گرفتن قطر در منطقه‌ای بیابانی و گرم، شیرهای آب تعبیه شده در ورزشگاه‌ها به صورت هوشمند عمل می‌کنند و دارای حسگرهای قطع خودکار هستند تا بدین وسیله از هدر رفتن آب جلوگیری شود. در ضمن این شیرها به آب خروجی هوا اضافه می‌کنند تا حجم آب مصرفی کاهش پیدا کند.

با توجه به تکنولوژی های

خبرنامه دنیای تراشه

با عضو شدن در خبرنامه چیپست، به ما اجازه می دهید تا در هنگام رویدادهای مهم، به سرعت شما را در جریان بگذاریم :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.